مرورگر شما از جاوا اسکريپت پشتيباني نمي کند.
تنظيمات قالب
رنگ قالب:


فونت قالب:
تبليغات
اعطای مدارک معتبر مورد تایید دارالقرآن اداره کل تبلیغات اسلامی،برگزاری کلاسهای آموزشی ضمن خدمت ویژه فرهنگیان و کارمندان اداره ها،برگزاری محافل انس باقرآن و مسابقات قرآنی
درباره سايت
sj114
پایگاه اطلاع رسانی مؤسسه قرآنی مردمی سراج دهلران seraaje_dehloran@yahoo.com
نويسندگان
موضوعات
sj114 آموزش
sj114 صوتی
sj114 فیلم
sj114 زندگینامه قاریان مشهورجهان
sj114 برنامه های موبایل وکامپیوتر
sj114 تلاوت آنلاین قرآن کریم+متن
sj114 تعبیرخواب کامل(اختصاصی)
sj114 اطلاعیه کلاسهای آموزشی
sj114 کمکهای خیرین
آمار سايت
آمار مطالب

کل مطالب: 147
کل نظرات: 9

آمار کاربران

تعداد اعضا: 29
افراد آنلاين: 1

آمار بازديد

بازديد امروز : 13
بازديد ديروز : 5
گوگل امروز : 1
گوگل ديروز : 1
بازديد اين هفته : 20
بازديد اين ماه : 88
بازديد اين سال : 296
بازديد کل : 272398

مشخصات کاربر

آي پي : 52.23.203.254
مرورگر :
سيستم عامل :
امروز :
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
لينک هاي روزانه
تبليغات
برگزاری کلاسهای آموزشی قرائت قرآن کریم(از مقدماتی تاپیشرفته) ویژه برادران و خواهران، تفسیر،تربیت معلم پیش دبستانی،تربیت معلم روخوانی و روانخوانی و غیره
ورود يا عضويت
ورود به سايت :
نام کاربری
رمز عبور

فراموشي رمز عبور؟

عضويت سريع :
نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری

به نظر شما سایت چگونه است؟

آگهي ها
تبادل لينک اتوماتيک

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان مؤسسه قرآنی مردمی سراج دهلران و آدرس sj114.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.

 

 

 






لينک هاي دوستان
درگاه پرداخت بانکي
********************************************** ********************************************** www.seraaj64.ir ********************************************** **********************************************
********************************************** **********************************************
استخاره آنلاین با قرآن کریم

********************************************** **********************************************

مجله نایت پلاس

تبليغات
آدرس محل موسسه قرآنی سراج: دهلران- خیابان معلم- جنب آژانس علی-حسینیه ابوالفضل العباس(ع)- محل برگزاری کلاسهای آموزشی قرآن و تفسیر جهت اطلاع از زمان ثبت نام و همچنین دوره آموزشی با شماره تلفن های ذیل تماس حاصل فرمائید: 33727360-084 ........09187441008.........09377597262.........مدیریت مؤسسه قرآنی مردمی سراج دهلران
بازديد : 4264 نويسنده : مدیریت مؤسسه قرآنی سراج تاريخ : دو شنبه 26 آبان 1393"10:22"

 

«محمود خلیل الحصری»

«استاد محمود خلیل الحصری»

استاد محمود خلیل حصری از جمله قاریانی است كه كلام خدا را با خضوع و زیبایی خاصی تلاوت می نماید و به قلبها می نشاند . استاد حصری ، اولین كسی بود كه فكر قرائت قرآن را توام با صدای خوش در سر پروراند و پس از آن رادیوی مصر،صوت دلنشین قرآنش را از قاهره پخش نمود و البته راهگشای این فكر در استاد،این بیان لطیف و نفیس پیامبر بزرگوار اسلام است كه فرمود:«لكل شیء حلیه و حلیه القرآن الصوت الحسن.» یعنی برای هر چیز زینت و زیوری است و زیور قرآن صوت نیكوست.

مرحوم استاد حصری درباره شرح حال زندگی اش می گوید:آغاز زندگی من در قریه شبرالنعله ، مركز طنطا بوده است؛و من در آنجا چشم به جهان گشودم و به مناسبت اینكه حرفه پدرم حصیر بافی بوده،مرا نیز مردم به عنوان حصری نامیدند . آنگاه استاد با مكثی كوتاه به یاد دوران كودكی خویش افتاد و بعد از چند ثانیه چنین ادامه می دهد:پدرم در آن زمان در مغازه ای كوچك به شغل حصیر بافی مشغول بود و من نیز در همان آوان طفولیت در كنار یاد گیری و پرداختن به حفظ قرآن كریم،در بافتن و فروش حصیر به پدرم كمك می كردم و از این بابت نیز همواره شاد و مسرور بودم و بالاخره از ده سالگی موفق به حفظ تمامی قرآن كریم شدم . و بایستی در اینجا به این نكته اشاره كنم كه معلم مكتب خانه ام نقش بزرگی در تربیت و یاد گیری ام در آن سنین داشت كه از این بابت من همواره تا آخر عمرم مرهون زحمات و توجهات این استاد دلسوز می باشم؛و البته توجه من به یادگیری و حفظ قرآن كریم برمی گردد و به روایات رسیده از رسول گرامی اسلام صلی الله علیه واله كه در این باره فرموده اند : «حاملان قرآن كسانی هستند كه مشمول رحمت خاص خداوند متعال كه در نور الهی غوطه ورند و هر كه با آنان دشمنی نماید با خداوند دشمنی نموده است و هركه با خدا دشمنی نماید با حاملان قرآن دشمنی نموده است » تا خداوند متعال می فرماید : « ای حاملان قرآن خود را به رحمت خدا نزدیك نمایید بوسیله تجلیل از قرآن تا خدا در محبت خود نسبت به شما بیفزاید »

آنگاه استاد به چگونگی و نحوه آشنایی خود با مرحوم استاد مصطفی اسماعیل و شیخ محمود علی البناء اشاره نموده و در این باره می گوید : من به همراه شیخ مصطفی اسماعیل و شیخ محمود علی البناء در مؤسسه الاحمدی واقع در زادگاهم در نزد استاد ابراهیم سلام اشتغال به تعلیم علوم قرائت و اصول آن نمودم و در این مدت كه تا سال 1940 میلادی به طول انجامید تنها وسیله رفت و آمد من به دلیل صعب العبور بودن جاده ها در آن موقع قدمهای من بود كه در طول مسیر ، شیرین‌ترین آیات قرآن را انتخاب نموده و زیر لب زمزمه می كردم . و بالاخره در انتخاباتی كه در سال 1944 میلادی برای شناسائی بهترین قاری قرآن در رادیو مصر برگزار شد،من از بین 200 نفر قرائی كه در حضور كمیته ای مركب از مرحوم استاد مصطفی رضا و استاد شیخ الصباء و شیخ القراء آن موقع مصر تشكیل شد ، رتبه اول را احراز نمودم . و این نقطه عطفی بود در تاریخ زندگی ام ، چرا كه بعد از این موفق شدم تا آوای دلنشین قرآن كریم را از طریق امواج رادیو در اختیار مشتاقان و شیفتگان كلام حق قرار دهم و این تحولی بود در زندگانی ام .

آنگاه استاد محمود خلیل الحصری ، شرح حال زندگانی خویش را این طور ادامه می‌دهند : من پس از 5 سال قرائت در رادیو ، به سمت قاری مسجد الاحمدی واقع در زادگاهم طنطا تعیین شدم و سپس در سال 1950 میلادی به جانشینی مرحوم استاد شیخ السیفی قاری مسجد الحسین منصوب گشتم و به سال 1965 میلادی به سمت مشاور امور قرآن كریم در وزارت اوقاف مصر منصوب شدم و یك سال بعد در جشن دانش به سبب حفظ كل قرآن كریم به روایت حفص و ورش و به سبب دیگر تالیفاتم در زمینه مسائل قرآن كریم به نشان درجه اول علوم و فنون نائل گشتم .

استاد حصری درباره خصوصیات یك قاری قرآن می گوید : كسی كه كلام الهی قرآن را تلاوت نماید ، اولاً بایست به احكام قراءات و مكانهای وقف و اصول تجوید و ادای كلمات قرآنی تسلط كامل داشته و بایستی از صدای زیبا و دلنشینی برخوردار باشد كه بتواند قرآن كریم را با صوتی خوب و الحانی كه دراین مقام الهی است ، تلاوت نماید . لذا قاری قرآن بایستی دارای صوتی خوش و قدرت بیان و آشنایی به قواعد و اصول علم تجوید و توانایی حسن ادای حروف را داشته باشد تا بدین ترتیب ، یك آهنگ طبیعی در تلاوت قرآن بوجود آید كه بالاتر از هر آهنگی بوده و همراه با كلام خدا باشد ؛ و این ، شنونده را مجذوب و مبهوت كلام خدا می گرداند . و در مورد صدا بایستی به این نكته اشاره نمود كه اصوات قاریان قرآن ، انواع و اقسام گوناگونی دارد كه برای هر كدام از آنها نیز شیفتگانی وجود دارد بطوری كه مثلاً در میان اساتید و قراء معروف جهان ، مرحوم استاد محمد رفعت دارای صدایی خوب ، و مرحوم استاد السیفی ، دارای حسن ادای حروف بودند ؛ و البته قراء ممتاز دیگر نیز در زمینه الحان و آهنگ و صوت نظیر استاد علی محمود و استاد عبدالفتاح شعشاعی و مرحوم استاد مصطفی اسماعیل مطرح بودند .

استاد خلیل حصری در باره مسافرتهای خود به كشورهای اسلامی چنین می گوید : من اولین قاری بودم كه به خارج مسافرت نمودم و به سال 1960 میلادی به همراه جمال عبدالناصر به كشورهای هند و پاكستان مسافرت نمودم و پس از آن برنامه اعزام هیئتهای دینی برای قرائت قرآن در جهان اسلام به مورد اجرا گذاشته شد كه من نیز جهت مسافرتهای دینی در سال 1961 میلادی به همراه شیخ محمد شلتوت ، مفتی اعظم مصر به كشورهای پاكستان ، اندونزی ، مالیزیا ، فیلیپین و هنگ كنگ سفر نمودم . و در سال 1965 میلادی به مدت 10 روز در مسجد پاریس به تلاوت قرآن پرداختم كه به حول و قوه الهی،پس از استماع كلام خدا،10 نفر از فرانسویان مسیحی به دین اسلام مشرف شدند ، و اینجاست كه عظمت و نورانیت این كتاب اسمانی مشخص می شود كه می تواند آنچنان تاثیری داشته باشد كه حتی در قلب مردم كشورهای اروپایی غیر مسلمان تاثیر گذاشته و آنان را به دین مبین اسلام رهنمود سازد . البته من به برخی از كشورهای دیگر جهان و بویژه به اكثر كشورهای عربی سفر كردم و بایستی در اینجا متذكر شوم كه در همه این كشورها ، قراء و اساتید قرآن به حد كافی وجود نداشته است و این امر سبب عدم الفت مردم به شبهای قرائت قرآن شده است ، در صورتی كه در كشورم اینچنین نبوده و همین امر باعث گشته است كه تعداد زیادی از مردم به تلاوت قرآن روی آورده و قراء صاحب نامی به جهان اسلام تقدیم نماید . البته این نكته را نبایستی از خاطر دور ساخت كه در كشورهای عربی بجز مصر ، به قراء و اساتید قرآن كریم آنطور كه شایسته است توجهی نمی شود كه این مسئله جای بس تاسف دارد .

آنگاه استاد اشاره می كند : من بیشتر كشورهای اسلامی و غیر اسلامی همچون آمریكا ، كانادا ، فرانسه ، سوئیس و چین را دیدن نمودم و مسلمانهای این كشورها با پخش تلاوتهایی از قرآن كریم با صدای من ارتباط برقرار كردند و این ارتباط تبدیل به دوستی محكم دینی و اسلامی شده است .

استاد درباره بازدید خود و مسافرت به نیویورك چنین می گوید : من بنا به دعوت استاد عثماوی و برای قرائت قرآن به نیویورك مسافرت نمودم و در مسجد بزرگ نیویورك و دیگر ایالات آمریكا نظیر نیوجرسی و مسجد وابسته به مركز اسلامی واشنگتن و لوس آنجلس نیز به تلاوت قرآن كریم پرداختم . همچنین در شهر هوستون در ساختمانی كه برای بر پا داشتن شعائر دینی ساخته شده است ، تلاوت قرآن نمودم و در دانشگاه سانتریس و شكاگو و دانشگاه ایرا به تلاوت قرآن پرداختم . و خوشبختانه در این مسافرت موفق شدم به یاری حرمت قرآن و تلاوت انوار الهی 18 نفر مرد و زن مسیحی آمریكایی را به دین مبین اسلام دعوت نموده و این افتخار، بالاترین نعمتها و مباهات برای خویش در تمامی طول زندگانیم می دانم و لازم به یادآوری است در میان آنها سه نفر مهندس و دو نفر پزشك وجود داشت . و به همین سبب است من پیشنهادی می كنم همراه با هیئتهای دیپلماسی از سوی كشورهای اسلامی مامورین دینی تحصیل كرده جهت تبلیغ اسلام و به دست آوردن طرفداران اسلام به كشورها اعزام گردند كه البته كشور مصر از پیشتازان اعزام قاریان قرآن به كشورهای اسلامی می باشد .

استاد حصری می گوید : مصر اوّلین كشور اسلامی است كه به تاسیس رادیو قرآن همّت گماشته و نوار های قرآن كریم را با قرائت ترتیل تنظیم نموده است .

استاد حصری در سال 1390 هجری مسافرتی به كویت داشته و قرآنی را ملاحظه می‌كند كه یهودیان آن را چاپ كرده بوده اند پس از مطالعه معلوم می شود اسرائیلیها در آن تغییراتی بوجود آورده اند ، گاه كلماتی را حذف و در مواردی به جای كلمه ای كلمه دیگری قرار داده اند ، به عنوان نمونه آیه 18 سوره نساء را كه به این صورت است : « یا َایها الذین آمنو لا یَحلُ لَكُمْ ان تَرثوا النَساءَ كَرهاً » یعنی : « ای كسانی كه ایمان آورده اید برای شما حلال نیست زنان را به اكراه اجبار به عنوان ارث بگیرید » . لازم به توضیح است كه در زمان جاهلیت یعنی پیش از ظهور دین مقدس اسلام چنانچه مردی از دنیا می رفت ، ورثة او جامه ای را بر سر همسرش می افكندند ، و او را بدون رضایتش به عنوان ارث تصاحب می كردند ، و آن زن دیگر حق شوهر كردن نداشت ، و خداوند حكیم به موجب این آیة مباركه ، این رفتار و عمل آنها را حرام كرد . یهودیان،كلمه «لا» را در این آیه حذف كرده بودند كه معنای آن پس از تحریف چنین می شود : « ای گروندگان بر شما حلال است كه زنها را با كراهت و عدم رضایت ایشان به ارث بگیرید » . دیگر آیة 42 سوره نساء : « یا اَیها الذینَ آمنو لا تَقربوا الصلاه وَ انتم سكاری »یعنی : « ای كسانی كه ایمان آورده اید به نماز نزدیك نشوید در حالی كه مست باشیدـ در حال مستی نماز نخوانیدـ كه كلمه «لا» را حذف كرده بودند و معنای آن ، پس از تحریف چنین می شود : « ای گروندگان در حال مستی نزدیك نماز شوید و نماز بجا آورید » . و نیز آیة 63 سوره مائده : « و قالت الیهود یدالله مغلوله غلت ایدیهم و لعنوا بما قالوا » یعنی : «یهودیان گفتند كه دست خدا بسته است ، بسته باد دستهای ایشان و لعنت بر آنها به سبب گفته ایشان باد » كه معنای آن پس از تحریف چنین می شود : « یهودیان گفتند كه دست خدا بسته بسته است،بسته باد دستهای ایشان و به آنچه گفتند ایمان آوردند » . بعد از این ، استاد آشفته شد ، و بعد از تفحص و تحقیق معلوم شد كه این قرآن توسط اسرائیل تحریف شده و به چاپ رسیده است .

اما چون خداوند متعال در سوره حجر،آیة 9 فرموده است :« انا نحن نزلنا الذكر و انا له لحافظون » یعنی : « ما قرآن را نازل كرده ایم و ما حافظ آن هستیم » لذا توطئه دشمنان آشكا گردید و خنثی شد . و این جا پی می بریم به اهمیت حفظ قرآن كه سفارش رسول اكرم صلی الله علیه آله و ائمه معصومین علیهم السلام می باشد . و چون استاد حصری حافظ قرآن بود متوجه این مسئله شد ، و از آنجا تصمیم گرفت كه تمام قرآن را به صورت ترتیل ظبط كند ، و او اولین كسی بود كه قرآن را به صورت ترتیل خوانده است .شیخ محمود حصری پس از مطالعه قرآن محرف یهودیان ردی بر آن نوشته و در تمام كشورها و نقاط جهان منتشر نمود كه این عمل او مبارزه ای بر ضد یهود به شمار می رود و بی آبرویی و خیانت اسرائیل بر مردم جهان را آشكار می سازد .

استاد خلیل الحصری علاوه برگنجینه های بیشماری كه در علم قرائات قرآن در میان ما به یادگار گذارده اند دارای تالیفاتی بسیار ارزنده در زمینه علوم مختلف علم قرائت می باشند كه از جمله آن ها می توان به كتاب معالم الاهتداء اشاره داشت كه در زمینه شیوه قرائت و تفسیر آیات تالیف شده است ایشان پس از انقلاب اسلامی ایران به كشورمان مسافرت هایی داشتند كه در ضمن آن شهر های مختلف ایران و نیز مسجدالجواد واقع در خیابان هفتم تیر تهران و همچنین در قم در محضر آیت الله شاهرودی به تلاوت قرآن كریم پرداختند . ایشان از جمله مدرسین و اساتید برجسته دانشگاه الازهر مصر و نیز مشاور عالی در رادیو قرآن این كشور بوده اند كه بارها به دریافت نشانهایی شایسته نایل شده اند .

استاد خلیل الحصری دانشمند ارجمند و گرانقدر سرانجام در سال 1390 ه.ق. در شهر قاهره چون ستاره ای پر فروغ از آسمان مشاهیر قرائت قرآن افول كرده جهان را در مصیبت از دست دادنش سوگوار ساخت مردی كه از خدمات ارزنده عاشقان كلام الهی تا ابد تجلیل خواهند كرد .استاد حصری در سال 1390 هجری قمری در مسافرتی كه به كشور كویت داشت درگذشت .

 


 



موضوعات مرتبط : زندگینامه قاریان مشهورجهان, خلیل حصری, ,


تعداد صفحات : 1
صفحه قبل 1 صفحه بعد


sj114
تمامي حقوق اين وبسايت براي مؤسسه قرآنی مردمی سراج دهلران محفوظ است.هرگونه کپي برداري بدون ذکر منبع شرعاحرام وپيگردقانوني دارد.


Copyright © 2013. All rights reserved
مؤسسه قرآني مردمي سراج دهلران , www.sj114.ir